Ostatnie nowości proponowane przez firmę Apple nie należą do najbardziej atrakcyjnych dla Facebooka. Zresztą nie tylko. Firma znana ze swojego słynnego loga z jabłuszkiem zmusiła wszystkich deweloperów dostarczających oprogramowanie dla iPhone’ów do pytania użytkowników o zgodę na takie poczynania. Jak myślicie, co się stało? Tak, zdecydowana większość osób korzystających z iPhone’ów nie zgodziła się na bycie śledzonymi. Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie przeczytaj!
Śledzenie w aplikacjach, a możliwość wyboru
Zasadniczo można było się spodziewać, że ludzie niechętnie będą zgadzać się na bycie śledzonymi. Jednak mimo wszystko, wyniki są zaskakujące. Badania przeprowadzone w Ameryce pokazują, że aż 94% użytkowników Apple’a nie wyraziło zgody na takie działania. Jeśli pójdziemy dalej i zinterpretujemy wyniki o zasięgu globalnym, to dowiemy się, że niemal 88% osób skorzystało z opcji niewyrażenia zgody. Warto zaznaczyć, że testy te były wykonywane na grupie ponad 5,3 miliona osób.
Facebook a śledzenie aktywności na iOS
Nie jest tajemnicą, że użytkownicy Facebooka są tak naprawdę produktem a nie klientami. Platforma gromadzi ogromne ilości danych osobach i firmach, zamieniając swoją gigantyczną bazę danych w maszynę do zarabiania pieniędzy. Facebook zarabia ponad 100 miliardów dolarów rocznie na reklamach, a wszystko to sprowadza się do śledzenia aktywności użytkowników. Śledzenie to nie ogranicza się tylko do samej platformy, ale raczej rozciąga się na całą sieć. Tak więc niewyrażenie zgody na możliwość śledzenia wiąże się ze stratami finansowymi dla Facebooka, dla którego gromadzenie danych jest najważniejsze.
Jak Facebook śledzi użytkowników?
Facebook wykorzystuje różne metody do śledzenia użytkowników, przy czym dokładne metody zależą od platformy oraz od tego, co Facebook chce osiągnąć. Facebook zazwyczaj wykorzystuje pliki cookie. Pliki cookie to małe pliki lub fragmenty kodu, które są przechowywane na komputerze użytkownika przez odwiedzane strony internetowe. Rejestrują one informacje o naszej aktywności w sieci, które mogą być wykorzystywane do kierowania do niego określonych reklam, takich jak sponsorowane posty, które pojawiają się w kanale użytkownika. Nie każdy zdaje obie też sprawę, że firma może nawet wykorzystać tę metodę do zbierania informacji, gdy użytkownik nie jest zalogowany na swoje konto na Facebooku.
Jak uniemożliwić Facebookowi śledzenie użytkownika
Istnieją na szczęście kroki, które można podjąć, aby uniemożliwić Facebookowi śledzenie nas w sieci. Najlepszym z nich jest oczywiście całkowite zaprzestanie korzystania z platformy, ale nawet wtedy może być trudno całkowicie pozbyć się śledzących plików cookie Facebooka. Ponadto wielu użytkowników polega na Facebooku w codziennych kontaktach ze znajomymi, nawiązywaniu nowych znajomości, prowadzeniu firmy oraz innych funkcjach i działaniach oferowanych przez platformę.
Inne sposoby na powstrzymanie Facebooka przed śledzeniem użytkownika:
- Zmiana ustawień aktywności poza Facebookiem
- Zmiana preferencji dotyczących reklam
- Wyłączenie śledzenia reklam na poziomie urządzenia
- Wyczyszczenie dziennika aktywności
- Wyłączenie śledzenia lokalizacji
- Zainstalowanie rozszerzenia zapobiegającego śledzeniu
- Unikanie logowania społecznościowego
- Dawanie platformie minimalnych uprawnień i zezwoleń
Czy to oznacza spór między Facebookiem a Apple?
Na ten moment nic tego nie zapowiada. Facebook zdecydował się na strategię związaną z zachęcaniem ludzi do wyrażania zgody na śledzenie. Na ich blogu możemy znaleźć wpis, w którym informują, że to właśnie dzięki otrzymywaniu takich informacji ich usługi mogą być darmowe, a małe firmy są wspierane. Co ciekawe, z przeprowadzonych ankiet wynika, że aż 43% użytkowników chętnie zgodziłoby się na udostępnianie danych, jeśli Facebook szczerze ujawniłby jakie dane dokładnie gromadzi.