YouTube to uwielbiany i doceniany przez internautów serwis społecznościowy, który wciąż może się pochwalić rosnącą liczbą użytkowników i YouTuberów. To miejsce, w którym odbiorca znajduje rozrywkę, muzykę, poradniki, miejsce, w którym może rozwijać swoje zainteresowania. Dla wszystkich zaś twórców doskonała platforma do budowania swojej społeczności, wzrostu popularności, czy kształtowania marki i promowania biznesu. Z punktu widzenia YouTubera dla każdego z tych celów kluczowe jest tworzenie i powiększanie swojej widowni. Jak dotrzeć do swoich widzów i co to jest grupa docelowa? Jak osiągnąć sukces poznając swoich widzów?

Jak ustalić swoją grupę docelową

Poznanie swojej grupy docelowej może przynieść Ci wiele korzyści, gdyż umożliwi Ci kierowanie swojego przekazu od razu do potencjalnie zainteresowanych nim osób. To grupa ludzi, która może być najbardziej zaciekawiona Twoimi produktami, usługami i treściami, a pomocne w jej wytypowaniu będzie przeanalizowanie danych demograficznych, geograficznych, zachowań społecznych, a nawet przekonań czy podejścia do życia. To właśnie na tej grupie osób musisz się skoncentrować, choć to nie znaczy, że poza grupą docelową w ogóle nie ma Twoich odbiorców. Po prostu w grupie docelowej będzie więcej reakcji na Twoje materiały, więcej kontaktu z widzami, a dzięki temu zgromadzisz więcej wyświetleń, komentarzy, łapek w górę i subskrybentów, którzy pozostaną z Tobą na dłużej. Twoje teksty marketingowe, wygląd Twojego kanału, jego estetyka, używane słownictwo, zwroty, mogą mieć większą lub mniejszą siłę komunikacji.

Dane potrzebne do znalezienia Twoich widzów

Zachęcamy Cię do wypisania sobie cech, którymi ma się charakteryzować Twoja grupa docelowa na YouTube. Dzięki temu zawężasz grupę potencjalnych odbiorców, ale jednocześnie dotarcie do nich ze swoim przekazem może być łatwiejsze. Twój content i przekaz marketingowy będzie precyzyjnie kierowany do określonej widowni, która ma możliwe do odczytania potrzeby, oczekiwania, zainteresowania.

  • Dane demograficzne:
    • wiek
    • płeć
    • dochód i zamożność finansowa (klasa społeczna)
    • wielkość gospodarstwa domowego
    • liczba członków rodziny
    • wykonywany zawód
    • wykształcenie
    • wyznawana religia
    • narodowość
    • pokolenie, np. pokolenie X, Y, Z
  • Dane geograficzne (lokalizacja)
    • miejsce zamieszkania
    • typ miasta zamieszkania (małe, średnie, duże)
    • przeciętne zarobki
    • przeznaczenie wydatków – np. konsumpcyjny tryb życia, oszczędność
  • Zachowania społeczne
    • świadomość klienta na rynku produktów i usług
    • częstotliwość nabywania produktu
    • postawa wobec produktu
    • przywiązanie do danej marki
    • okazje wpływające na zakup
    • cechy atrakcyjne dla użytkownika
  • Dodatkowe informacje
    • czy klient ma jakieś problemy, jeśli tak to jakie?
    • czy Twój produkt/ usługa rozwiązuje jakieś problemy klienta, jeżeli tak, to jakie?
    • jakie mogą być cele i ambicje klienta?
    • jak klient lubi spędzać wolny czas?
    • jakimi wartościami kieruje się klient?

Jakie znaczenie mogą mieć powyższe cechy? Otóż czasami kluczowe dla rozwoju Twojej widowni i sprawienia, by Twoje wyświetlenia na YouTube rosły. Na przykład, prowadząc sieć restauracji ze zdrową żywnością rozlokowanych w dużych miastach, możesz ustalić, że do Twojej grupy docelowej należeć będą głównie osoby z pokolenia Y, pracujące w okolicznych biurach, osoby, które lubią bardzo dobrą, zdrową kuchnię, lecz nie mają czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków, osoby spędzające wiele czasu na treningach, które docenią wygodną dostawę jedzenia do domu itd. Twój content na YouTube będzie dotyczył w ten sposób kulinariów, np. polecanych nowości w menu, możliwości skomponowania indywidualnej lub sportowej diety z dostawą do wskazanego miejsca itp. Jednocześnie przekaz ten będzie różnił się od przekazów innego YouTubera publikującego filmy z przepisami kulinarnymi skierowanymi do młodych rodziców szukających ciekawych i zdrowych przepisów na posiłki dla małych dzieci, chcących samodzielnie gotować. Warto więc poznać swojego odbiorcę, bo od tej wiedzy zależy skuteczny marketing!

Pozyskanie grupy docelowej

I na koniec, po określeniu swojej grupy docelowej, pozostaje pytanie, gdzie znaleźć swoich odbiorców, gdzie wyświetlać reklamy? Idąc za naszym przykładem, właściciel tejże restauracji chcąc przyciągnąć kolejnych widzów na swój kanał YT, a tym samym klientów do swoich lokali lub klientów szukających zdrowego cateringu, może wykupić reklamy na kanałach YouTube z filmami-poradnikami dla osób chcących trenować fitness, dla kulturystów kupujących odżywki, reklamy u trenerów personalnych publikujących swój content na YouTube itd. Może również wspomagać swój biznes usługami z zakresu social media, które sprawią, że jego filmy trafią do szerszej grupy odbiorców, będą częściej oglądane niż filmy konkurencji. W tym celu doradzilibyśmy mu zakup np. wyświetleń, które zostaną dodane pod jego filmem i zwiększą zasięgi, zakup komentarzy, które będą zamieszczone pod każdym wideo i będą wzbudzać ruch na kanale. Możliwości rozwoju swojego biznesu jest naprawdę wiele!

Jak widzisz, aby tworzyć treści na YouTube, warto wcześniej ustalić swoją grupę docelową. W ten sposób znacznie zwiększasz swoje szanse na zaangażowaną społeczność i bardziej rozwinięte relacje, które przyczynią się do sukcesu Twojej marki.

Oceń ten artykuł
Ilość głosów: 1 średnia: 5
Kategoria: YouTube