Statystyki pokazują, że YouTube, pośród mediów społecznościowych, jest wciąż najlepszym miejscem do zarabiania. Sam serwis szacuje, że kreatywny ekosystem YouTube’a stworzył 800 tysięcy pełnoprawnych miejsc pracy. Ponadto aż o 40% miała wzrosnąć liczba kanałów zarabiających powyżej 10.000 dolarów rocznie.
Warto więc prowadzić swój kanał na YouTube i promować na nim własną markę. Do tego potrzeba jednak wiedzy jakie opisy filmów na YouTube mogą przynieść najwięcej oglądających i jak najwięcej wyświetleń. Dzisiaj podpowiemy jak tworzyć właśnie takie opisy filmów na YouTube.
Poinformuj widzów o czym jest film i jakie korzyści odniosą z jego obejrzenia
Tworząc opis masz do wykorzystania aż 5 tysięcy znaków, wiec nie zmarnuj tej możliwości! Pierwszą podstawową funkcją, jaką pełni opis filmu jest dostarczenie potencjalnemu widzowi informacji, o czym jest film i czego może się z niego dowiedzieć lub co w nim zobaczyć. Podkreśl wszystkie korzyści jakie widz może odnieść z oglądania danego materiału.
Zwróć również uwagę, że pierwsza część opisu jest od razu widoczna dla użytkowników, zanim klikną „pokaż więcej”, a dopiero druga część to szczegółowy opis. W związku z tym, pierwsze kilka linijek tekstu powinno dotyczyć wyłącznie filmu i tego, co obejmuje. Możesz też zachęcić widzów do kliknięcia w „pokaż więcej”. Resztę możesz wykorzystać do rozwinięcia wybranych wątków czy podania dodatkowych informacji, o których jeszcze dalej będzie mowa. Spróbuj też wzbudzić w odbiorcach ciekawość, co jeszcze znajdą w Twoim materiale. W tym celu nie zamieszczaj dosłownie streszczenia filmu w opisie – opis ma zachęcić do jego obejrzenia, a nie dostarczyć wszystkich najciekawszych informacji zebranych w nagraniu. Używaj sformułowań: „Jeżeli chcesz poznać więcej przydatnych wskazówek na temat…”, „Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o…” itd.
Jak wypozycjonować treści na YouTube
Oprócz funkcji informacyjnej nie powinno lekceważyć się funkcji pozycjonującej opisów filmów. Dlatego też tak ważne jest umieszczenie w opisie słów kluczowych. Wyszukiwarka YouTube wypozycjonuje dzięki temu Twój materiał. Główne słowo kluczowe powinno znaleźć się w pierwszym zdaniu. Nie obawiaj się używać słów kluczowych z długim ogonem – właśnie tak użytkownicy wyszukują interesujące ich treści. Opisy na YouTube powinny zawierać frazy wyszukiwane przez użytkowników i związane z Twoją branżą, marką, usługami lub produktami. Wyszukiwania w wyszukiwarce YouTube można poznać wpisując początek interesującej nas frazy. Pojawi się wówczas lista z zapytaniami najczęściej wpisywanymi przez użytkowników. Nie przesadź tylko z ilością słów kluczowych, aby tekst zachował naturalność.
Podanie linku do swojej strony www i profili w innych mediach
Warto część opisu poświęcić na podanie adresu swojej strony internetowej, jeżeli taką prowadzisz. Możesz zachęcić do kliknięcia w link dodatkowym rabatem na produkt lub usługę. O ile tylko posiadasz profile w innych mediach społecznościowych, koniecznie wstawiaj w opisie linki do nich, najlepiej z wezwaniem do działania (call to action), czyli odwiedzenia Cię w innych serwisach np. po więcej przydatnych informacji.
Warto napisać chociażby: „Znajdź mnie na Facebooku” (i podać link do profilu na FB), „Znajdź mnie na Instagramie” (i podać link do profilu na IG). I tak dalej. Opis jest miejscem, w którym zachęcasz do obejrzenia filmu, ale też jak najbardziej miejscem, w którym promujesz cały kanał i własną markę.
Promuj w opisie inne swoje filmy
Kanał na YouTube może być jak samonapędzająca się machina, która przynosi Ci upragnione zyski, a w tym celu ważnym krokiem jest umieszczanie w opisie nie tylko linków do pozostałych swoich profili, ale też linków do swoich pozostałych filmów na YouTube. Jeżeli użytkownik zainteresował się już jednym z Twoich materiałów, jest całkiem spora szansa, że bardzo chętnie obejrzy więcej. Szansa na to zwiększa się, jeśli widz nie będzie musiał samodzielnie poszukiwać Twoich treści na YouTube, a dostanie gotowe od Ciebie linki, w które wystarczy tylko kliknąć, by obejrzeć kolejny film. Dodatkowo Twoje filmy będą częściej pokazywać się temu widzowi w podpowiedziach – propozycjach do obejrzenia.
Użyj hashtagów
Nie tylko Instagram czy Facebook są doskonałym miejscem do używania hashtagów, aby przyciągnąć większą społeczność. Wykorzystywanie hashtagów w opisach filmów na YouTube również będzie ważnym elementem marketingu, gdyż ułatwi odpowiednim widzom odnalezienie Twoich treści. Często bowiem użytkownicy klikają hashtag i wyszukują filmy, w których został użyty ten hashtag.
Jak używać hashtagów w opisie? Najlepiej jeśli będą to klikalne linki, które mogą kierować odbiorców do wszystkich filmów powiązanych z tym hashtagiem. Warto też zamieszczać hashtagi pomiędzy zdaniami, np. dla wyróżnienia kluczowych nazw, wydarzeń lub inne ważnych szczegółów, które chcesz podkreślić. Kliknięcie w hashtag pomoże znaleźć widzowi inne związane z nim materiały, w tym Twój content.
Jeżeli prowadzisz kanał firmowy, a nie wykorzystujesz tej istotnej przestrzeni, jaką jest opis filmu z pewnością wiele tracisz. Można powiedzieć, że błędem marketingowym jest brak tworzenia opisu jako miejsca do wypromowania filmu, całego kanału czy ogólnie marki. Jeżeli tak jest w Twoim przypadku, koniecznie nadrób te zaległości! Bez wątpienia szybko zauważysz korzyści płynące z tej prostej, bezpłatnej, a tak ważnej części prowadzenia kanału na YouTube.