YouTube to najpopularniejszy na świecie, działający od 2005 roku, serwis internetowy, który umożliwia bezpłatne umieszczanie, nadawanie na żywo, ocenianie i komentowanie filmów. Czy wiesz, że od tamtej pory zgromadził już 2 miliardy regularnych użytkowników? Z kolei 1,5 miliarda zalogowanych użytkowników odwiedza serwis każdego miesiąca, a strona YouTube jest przeglądana przez na urządzeniach mobilnych średnio godzinę dziennie. YouTube jest prawdziwym fenomenem medialnym.
Jak zarabiać dzięki YouTube?
Powyższe imponujące wyniki YouTube wskazują, że oglądanie filmików jest ogromnie popularnym zajęciem milionów użytkowników. Na YouTube znajdziesz treści przeróżne i o każdej niemal tematyce, nie tylko rozrywkę i zabawne filmiki. Niezależnie od tego, czy pasjonuje Cię moda, kosmetyki, gotowanie, czy urządzanie ogrodów, znajdziesz tam przestrzeń dla siebie do tworzenia i zdobywania widzów. A może jesteś specjalistą z danej dziedziny, na przykład zdrowia, sportu, budownictwa, prawa lub znasz język obcy? Możesz dzielić się z użytkownikami swoją wiedzą i umiejętnościami na własnym kanale. Jeżeli Twój content będzie wartościowy dla innych użytkowników, jesteś na dobrej drodze do sukcesu. Twórcą może zostać każdy. Osoby, która zajmują się profesjonalnym nagrywaniem treści nazywane są Youtuberami, a niektórzy z nich zarabiają dość pokaźne sumy na swoich filmach.
Kampanie reklamowe na YouTube
Sam YouTube zarabia na tym, że publikuje reklamy. Reklamodawca zgłaszający się do YouTube wybiera odpowiedni pakiet cenowy, który gwarantuje mu, że jego przekaz reklamowy wyświetli się określonej liczbie użytkowników. Każdy Youtuber dąży więc do pozyskania jak największej liczby wyświetleń dla swoich filmów, gdyż wysoka ich ilość może oznaczać więcej potencjalnych reklam. Im więcej wyświetleń, tym większa szansa na współpracę z YouTube, a co a tym idzie – szansa na dochody. Duże marki chętnie inwestują w specjalne kampanie marketingowe na YouTube. Liczba potencjalnych klientów jest tutaj bardzo atrakcyjna zważywszy na dość niski próg wejścia w porównaniu do kosztownych emisji reklam w telewizji.
Jak zarabiać na YouTube poza reklamami
Oprócz przychodów z reklam dostępnych jest jeszcze kilka innych sposobów zarabiania w ramach programu partnerskiego z YouTube:
- Wspieranie kanału: wspierający dokonują comiesięcznej wpłaty w zamian za dostęp do oferowanych przez Ciebie specjalnych bonusów.
- Półka z produktami: fani mogą przeglądać i kupować Twoje oficjalne gadżety, które wyświetlają się na stronach odtwarzania filmu.
- Superczat i supernaklejki: widzowie płacą za to, by ich wiadomości na czacie się wyróżniały.
- Przychody z YouTube Premium: za to, że widzowie oglądają Twoje treści, otrzymujesz część opłat za subskrypcję.
Trzeba przy tym wspomnieć, że do dołączenia do programu partnerskiego YouTube konieczne jest spełnienie pewnych określonych wymagań, takich jak posiadanie minimalnej liczby subskrybentów oraz minimalnej ilości wyświetleń danego filmu.
Jak zdobyć więcej wyświetleń na YouTube?
Skoro wysoka liczba wyświetleń to szansa na zarobki z reklam, jak można wpłynąć na to, by widzowie chętniej klikali i oglądali Twoje filmy?
- Zwróć uwagę na tytuł oraz miniaturę
Tytuł filmu jest kluczowy już na etapie działania samej wyszukiwarki YouTube. Zamiast zbyt wyszukanego, szczegółowego tytułu postaw na bardziej ogólne frazy, na przykład jak przygotować tort, renowacja mebli itp. Zadbaj też o odpowiednią miniaturę, ponieważ to pierwsza rzecz, która przykuwa uwagę widza decydującego w ułamku sekundy, czy warto kliknąć. Nie trzeba nikogo przekonywać jakie znaczenie może tu odegrać estetyczna, dopracowana i zachęcająca do obejrzenia grafika. - Nie zapominaj, aby promować swój filmik w innym filmiku
Już na etapie tworzenia treści weź pod uwagę to, żeby możliwe było łączenie ich ze sobą i promowanie jednego w drugim. Wykorzystaj koniecznie do promocji ekran końcowy. - Nagrywaj filmiki z gościnnym udziałem innych twórców
Chcesz zwiększyć zasięgi? Wywiady z innymi Youtuberami to świetny sposób na dotarcie do szerszej widowni. Nawiązuj z nimi kontakty, gdyż możecie pomóc sobie nawzajem. Możesz współpracować z twórcami, którzy mają podobną liczbę fanów i wyświetleń co Ty, ale z pewnością jeszcze lepszy efekt osiągniesz, gdy uda Ci się zaprosić do współpracy kogoś znacznie bardziej popularnego od Ciebie. Twoje notowania pójdą w górę! - Proś widzów o subskrypcje
Krótka prośba o zasubskrybowanie kanału może naprawdę wiele zdziałać i przełożyć się na konkretne efekty. W każdym filmie postaraj się wspomnieć o tym, że jeśli komuś spodobał się materiał, to prosisz o subskrypcję. Nie zapominaj też odpisywać na komentarze Twoich widzów – to też przekłada się na większą liczbę subskrypcji. - Buduj relacje z odbiorcami
Aby utrzymać zainteresowanie odbiorców dbaj cały czas o jakość dostarczanych im treści. Przede wszystkim zaś daj im się poznać, aby zbudować trwalszą więź. Nie tylko przyciągniesz nowych użytkowników, ale też, co równie ważne, zapobiegniesz w ten sposób odpływowi subskrybentów. Dla zaciekawienia odbiorców możesz umiejętnie przemycać niektóre szczegóły ze swojego życia – to dla wielu osób będzie dodatkową zachętą do obserwowania Twoich poczynań w internecie i oglądania każdego kolejnego opublikowanego przez Ciebie filmiku. - Zrób lajwa (transmisję live)
Warto użyć tego narzędzia do uatrakcyjnienia swojego kanału. Koniecznie zapoznaj się wcześniej z warunkami transmisji na żywo. YouTube udostępnia wszystkie informacje w tym zakresie na swojej stronie. - Wykorzystuj inne social media
Przekonaj się, że to działa. Zaproś na swój kanał YouTube na Facebooku czy na Instagramie. Takie „zintegrowane” działania potrafią być o wiele skuteczniejsze. - Publikuj regularnie
Systematyczność publikacji jest ważniejsza niż ich częstotliwość. - Skorzystaj z pomocy profesjonalistów Czasami warto skorzystać z usług ekspertów od marketingu w mediach społecznościowych – ta mała inwestycja w profesjonalną pomoc i ustalenie najbardziej odpowiedniej strategii działania może przynieść świetne rezultaty.
Niech algorytm YouTube pracuje dla Ciebie
YouTube starannie ukrywa algorytmy, w związku z czym szczegółowe zasady działania mechanizmów odpowiedzialnych za to, że akurat ten film, a nie inny znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania nie są do końca znane. Co więcej, mechanizmy działania algorytmów często się zmieniają. Sama platforma przyznała jednak, że bardzo korzystne dla twórców jest dbanie o interakcje z odbiorcami. Można więc z tego wywnioskować, że wskaźniki zaangażowania i reakcje widzów pod postami mogą być elementami faworyzowanymi przez algorytm. Pamiętajmy także o słowach kluczowych, które są niezwykle istotne. Powszechnie uważa się też, że inne elementy takie jak liczba wyświetleń, czas oglądania oraz częstotliwość publikuje nowych filmów mogą również stanowić kluczowe elementy wpływające na wyniki danego kanału. Pamiętaj, że tytuły i opisy filmików zawierających słowa kluczowe częściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Tytuł musi odzwierciedlać zawartość filmu, natomiast opis powinien być dłuższy i stanowić wyczerpującą informację o tym, co użytkownik znajdzie w danym filmie.
Trzeba również przyznać, że chętniej oglądane są filmy, które cieszą się popularnością wśród widzów, niż te z małą ilością obejrzeń. Co więcej, użytkownicy, którzy zaczną odwiedzać Twój kanał, mogą stać się Twoimi subskrybentami. W ten sposób masz szansę pozyskania nowych klientów, a także stania się bardziej widocznym dla użytkowników platformy, w tym firm i marek, które poszukują odpowiednich twórców do współpracy. Z kolei wysoka liczba wyświetleń i followersów może być decydująca w zapewnieniu wiarygodności wobec osób, do których kierujesz swoje działania. Jest to również potężny generator kliknięć, ponieważ użytkownicy są ciekawi, dlaczego tak wiele osób obejrzało dany film. Wtedy będzie on interesujący z uwagi na dużą liczbę wyświetleń.