YouTube to obecnie najpopularniejszy na świecie serwis internetowy, w którym każdy może umieszczać, oceniać i komentować filmy. Działa od 2005 roku. Czy wiesz, że do tej pory zgromadził już 2 miliardy regularnych użytkowników? Każdego miesiąca w serwisie YouTube gości 1,5 miliarda zalogowanych użytkowników. YouTube jest prawdziwym fenomenem medialnym i ciągle znajduje się w pierwszej top 5 social media.

Zawód YouTubera

Powyższe imponujące wyniki wskazują, że popyt na zamieszczane na YouTube treści jest przeogromny i nie spada. Nie dziwi więc popularność wśród osób w różnym wieku zamiaru zostania YouTuberem, czyli twórcą filmów publikowanych w tym serwisie. YouTube daje najbardziej kreatywnym oraz wytrwałym szansę na rozwój, rozpoznawalność czy też na nawiązanie współpracy z firmami. Serwis ten można też wykorzystać do budowania i reklamowania swojej firmy oraz dotarcia do nowych klientów, zyskując przy tym dodatkowy kanał sprzedaży swoich produktów lub usług. Pytanie tylko, jak to osiągnąć. Jak zacząć prowadzić własny kanał na YouTube?

Jak dodać film na YouTube

Podstawą prowadzenia kanału jest publikowanie filmów. Cały proces jest bardzo prosty i z pewnością nie sprawi Ci problemu. W celu dodania filmu na YouTube trzeba kliknąć przycisk w prawym górnym roku ekranu. Następnie należy wprowadzić niezbędne ustawienia i opisy, czyli:

  • wymyślony tytuł filmu,
  • dodać tagi, inaczej słowa kluczowe, po których odbiorcy znajdą Twój film,
  • wprowadzić opis – maksymalnie 5000 znaków. Tu zwracamy uwagę, że opłaca się tworzyć długie opisy w celu ich pozycjonowania. Przełoży się to na łatwiejsze odnalezienie Twoich filmów,
  • wybrać miniaturę – powinna przykuwać uwagę odbiorców; możesz wykorzystać do jej stworzenia jeden z darmowych programów,
  • wybrać ustawienia dla filmu – czy ma być publiczny czy prywatny,
    opublikować lub zaplanować premierę filmu.

Jaki wybrać sprzęt do nagrywania

Wiele zależy od tego, czy będziesz nagrywać w pomieszczeniach, czy będą to relacje w terenie. Znaczenie ma też budżet, jaki planujesz przeznaczyć na zakup sprzętu. Jako początkujący twórca nie musisz kupować bardzo profesjonalnego sprzętu, ale możesz poeksperymentować ze sprzętem niskobudżetowym. Na początek wystarczy kamera sportowa, smartfon lub mini aparat. Ważne jest, żeby sprzęt nagrywał w HD lub Full HD i zapewniał przyzwoitą jakość dźwięku. Do niego potrzebujesz tylko statyw, mikrofon oraz lampy i możesz zaczynać nagrywanie. Zadbaj też o dobre oświetlenie.

Przed opublikowaniem filmiku ważna jest jeszcze jego obróbka. W tym celu możesz skorzystać z darmowego oprogramowania albo też zdecydować się na zakup płatnego programu, który dodatkowo będzie posiadał funkcje umożliwiające urozmaicenie filmu o różne efekty.

Ustal tematykę swoich filmów i docelową grupę odbiorców

Zanim nagrasz pierwszy film, warto zacząć od odpowiedzenia sobie na pytanie, jaki temat Cię interesuje, o czym chcesz opowiadać, co Cię pasjonuje. Jeżeli już prowadzisz biznes, kanał na YouTube może być mu w całości poświęcony lub dotykać jakiejś zbliżonej dziedziny. Zastanów się też, do jakich konkretnie odbiorców chcesz dotrzeć ze swoją tematyką. Nagrywając każdy film dobrze o nich pamiętać i mówić do kamery tak, aby jak najpełniej trafić do widza ze swoim przekazem. Opłaca się też specjalizować się w konkretnym obszarze, co w pewnym momencie może stać się Twoim znakiem rozpoznawczym.

Udostępniaj tylko wartościowe filmy

W sieci jest ogrom treści i niestety nie wszystkie zasługują na uwagę. Staraj się, aby serwowane przez Ciebie informacje faktycznie były unikalne, ciekawe, inspirujące. Unikaj lania wody. Czasem lepiej mniej, a konkretnie. Content ma kluczowe znaczenie i z pewnością dobry materiał zostanie doceniony przez odbiorców, gdy tylko się z nim zetkną.

Publikuj regularnie

Regularność przede wszystkim! Bez względu na porę i dzień, jaki wybierzesz na umieszczanie swoich filmów, najgorsze co możesz zrobić, to ciągłe zmienianie momentu, w którym przesyłasz nowy film.  Nieregularne publikowanie postów może sprawić, że Twoim subskrybentom może umknąć ta chwila i nie dotrą już do twojego filmu, a Ty stracisz odbiorcę. Musisz wiedzieć, że nawet jeżeli decydujesz się publikować w każdy wtorek o 7 rano i jeżeli przestrzegasz tego przedziału czasowego, Twoi widzowie będą tego świadomi i będą oczkiwać nowego materiału  w okolicy godziny publikacji lub w ciągu kilku godzin później.

Kiedy najlepiej publikować filmy

  1. Weekendy i święta
    Zdecydowanie więcej wyświetleń przypada w weekendy i święta niż w dni powszednie, przy czym w tym czasie ogląda się średnio ponad 50% filmów. Wielu subskrybentów YouTube ogląda swoje subskrypcje tylko raz w tygodniu, w weekend.
  2. Wieczorem po pracy
    Zwiększona liczba wyświetleń w typowy dzień zaczyna się od godziny 17:00, ze znacznym wzrostem między 19:00 a 23:00 w dni powszednie. W weekendy ten szczyt wyświetleń zaczyna się wcześniej, około południa i wygasza pod koniec dnia.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Korzystniejsze jest publikowanie w piątek, jeśli masz jeden film na tydzień, a w piątek wieczorem i środę wieczorem (środek tygodnia), jeśli masz dwa filmy na tydzień. Przesłanie wszystkich filmów wideo z danego tygodnia w tym samym dniu przyniosłoby efekt przeciwny do zamierzonego. Niezbędne jest również uwzględnienie wakacji, które mają analogiczny wpływ na statystyki, jak weekend lub święta. Nie wahaj się testować różnych konfiguracji.

Jak promować swój kanał na YouTube

Temat promocji kanału jest kluczowy dla każdego początkującego YouTubera. Mając na uwadze, że obecnie jest tak wiele treści i tak wielu twórców, „wybicie się” ze swoim kanałem jest prawdziwym wyzwaniem, trudnym i czasochłonnym. Staraj się mówić o swoim kanale wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jeśli masz konto na Facebooku, Instagramie, czy LinkedIn śmiało wykorzystaj je do promocji swojego kanału. W każdym swoim filmie proś widzów, aby zostawili lajka, komentarz i udostępnili Twój film dalej, jeżeli ich zdaniem jest wartościowy. Jeżeli tylko masz taką możliwość, postaraj się o wsparcie innych YouTuberów. Nagranie filmiku z udziałem gości jest bardzo popularną metodą na rozkręcenie i uatrakcyjnienie kanału.

 

Jak działają algorytmy YouTube

Algorytm YouTube to oparty na sztucznej inteligencji system rekomendacji zaprojektowany w celu wyświetlania użytkownikom YouTube najlepszych i najbardziej angażujących treści.

Algorytm stale się zmienia i jest ulepszany, aby zrozumieć preferencje każdego użytkownika. Preferencje i zaangażowanie widza informują algorytm o tym, jakiego rodzaju treści chce on oglądać częściej, a jakie mniej. W skrócie więc, algorytmy mediów społecznościowych, w tym YouTube, mają na celu dostarczanie użytkownikom najbardziej trafnych i angażujących treści. Warto też wspomnieć, że algorytm będzie zawsze działał w zgodzie z zasadami, misją i wartościami danego serwisu.

 

Skorzystaj z pomocy profesjonalistów

Z pewnością dawniej, jeszcze kilka lat temu zdecydowanie łatwiej było „zaistnieć” na YouTube. Jednak stały i dynamiczny rozwój YouTube odniósł ten skutek, że dziś naprawdę nie jest łatwo przebić się ze swoimi treściami. Jeżeli startujesz od zera, np. bez wsparcia innych YouTuberów, jest to bardzo trudne. Nawet świetnie nagrany, wysokiej jakości materiał może nigdy nie zostać zauważony. Dlatego startując na YouTube, od razu pomyśl o tym, jak można wspomóc się w tym procesie i nie wahaj się skorzystać z pomocy ekspertów w dziedzinie mediów społecznościowych. Zakup usług profesjonalnego serwisu marketingu online może być świetną inwestycją, która pozwoli Ci szybko i skutecznie rozwinąć swoje konto. Z takiej pomocy korzysta dzisiaj wiele firm, celebrytów oraz influencerów.

Mamy nadzieję, że niniejszy poradnik i zawarte w nim wskazówki okażą się dla Ciebie pomocne. Życzymy Ci wielu sukcesów z własnym kanałem na YouTube!

Oceń ten artykuł
Ilość głosów: 1 średnia: 5
Kategoria: YouTube