Instagram w ciągu 2 lat od powstania zgromadził ponad 100 milionów aktywnych użytkowników. Do roku 2014 liczba ta podwoiła się. Na chwilę obecną Instagram występuje w 33 wersjach językowych i już od 10 lat jest częścią Facebooka. Popularność Instagrama nie słabnie. Oferuje on wiele ciekawych, w tym marketingowych i biznesowych możliwości na zaistnienie w świadomości odbiorców. Aby jeszcze lepiej realizować te cele, warto skorzystać z udostępnianych przez Instagram statystyk, które dostarczą Ci mnóstwo cennych informacji na temat Twojej obecności w tym medium.

Statystyki na Instagramie. Charakterystyka Instagrama

Statystyki to nic innego jak lista pomocnych narzędzi, dzięki którym porównasz swoje wyniki do konkurencji, znajdziesz swoje mocne i słabe strony oraz zyskasz dostęp do szczegółowych informacji, wcześniej niedostępnych.

Instagram pozwala użytkownikom robić zdjęcia oraz krótkie filmy, a następnie poddawać je prostej obróbce, poprzez nakładanie odpowiednich filtrów. Dodatkowo każde zdjęcie lub filmik można opisać i oznaczyć odpowiednimi hasztagami. Użytkownik ma możliwość wyboru osób, które chce obserwować, aby być na bieżąco z ich publikacjami. W tym celu potrzebne jest założenie konta poprzez pobranie aplikacji, a następnie dodanie ważnych informacji takich jak np. nazwa czy zdjęcie profilowe. Po zatwierdzeniu konto na tej popularnej platformie jest już gotowe do dzielenia się momentami z życia z innymi użytkownikami.

W czerwcu 2019 roku w Polsce odnotowano liczbę 6 614 000 użytkowników Instagrama, co stanowiło 17,4% całej populacji. Nie sposób nie zauważyć ogromnego potencjału, jaki kryje w sobie aplikacja, w szczególności, gdy będzie wykorzystywana jako narzędzie marketingowe.

Korzyści ze statystyk

Statystyki na Instagramie to element obowiązkowy dla każdego użytkownika, który dąży do rozwoju swojego konta i odniesienia na nim sukcesu.
Statystyki na Instagramie pozwolą Ci uzyskać więcej informacji na temat ogólnych zachowań obserwujących Cię osób, a także skuteczności Twojego contentu w danej grupie oglądających. Zapoznać możesz się również ze statystykami dotyczącymi określonych postów, relacji, filmów, transmisji wideo na żywo – dzięki temu poznasz ich skuteczność i zainteresowanie nimi wśród użytkowników. Warto wiedzieć, że statystyki są bezpłatne i dostępne wyłącznie dla kont firmowych lub kont twórcy. W sumie masz możliwość pozyskania informacji w czterech następujących obszarach:

  • Odbiorcy
    Możesz uzyskać bliższe informacje na temat Twoich odbiorców i klientów. Znajomość kim jest Twój odbiorca, pozwala Ci lepiej dopasować treści. Bez takiej wiedzy może się okazać, że nie docierasz do swojej grupy docelowej lub Twoja komunikacja nie angażuje odbiorców.
  • Działania
    Dzięki przeanalizowaniu działań w social media statystyki pokażą, które elementy działają najlepiej, pozwolą Ci odpowiedzieć na pytanie: co nie działa lub co działa najgorzej?
  • Cele
    Statystyki będą pomocne zdefiniowaniu lub przedefiniowaniu celów, w ustaleniu najmocniejszych i najsłabszych stron Twoich działań. Pokazują te obszary, na których musisz się mocniej skoncentrować.
  • Analiza konkurencji
    Otrzymujesz narzędzia, które pomogą Ci obserwować działania Twojej konkurencji, poznać słabe i mocne strony.

Gdzie znaleźć statystyki

Statystyki można zobaczyć z poziomu swojego profilu w aplikacji Instagram. Dostępna jest tam strona z podsumowaniem oraz wskaźniki – gdy je wybierzesz przejdziesz do ekranów zawierających więcej szczegółów. Nawigacja jest prosta i intuicyjna. Możliwe jest ustawienie indywidualnych preferencji, na przykład w menu rozwijanym u góry ekranu możesz wybrać domyślny lub niestandardowy przedział czasu w ciągu ostatnich 90 dni, dla którego wyświetlone zostaną statystyki.

Dane na temat odbiorców

Zbudowanie własnej społeczności na Instagramie to wyzwanie. Aby osiągnąć wyniki w tym zakresie, musisz poznać swoich użytkowników i tworzyć content dopasowany do nich – to oni są najważniejsi, dla nich publikujesz, mogą to być Twoi potencjalni klienci. Jak pozyskać te dane?

Wejdź w statystyki i pierwsze zestawienie danych dotyczyć będzie właśnie grup odbiorców. Są one podzielone na 3 kategorie, a klikając w każdą z nich, otrzymasz bardziej szczegółowe wyniki.
W każdej z kategorii dostępne są podstawowe dane, takie jak: najczęstsze reprezentowane miejscowości, najczęściej reprezentowane kraje, najczęściej reprezentowane przedziały wiekowe, płeć.

Dodatkowo w kategorii obserwujący odnajdziesz wykres, na którym możesz podejrzeć timeline w odniesieniu do liczby obserwujących w czasie. Analiza tych danych może pokazać, które treści generują wzrosty, a które powodują rezygnacje z obserwowania Twojego profilu.
Oprócz tego znajdują się tutaj dwie bardzo ważne informacje – w jakich godzinach i dniach obserwujący są najbardziej aktywni. Dzięki temu możesz dobrać najbardziej efektywne pory publikacji treści na swoim profilu.

Liczba wyświetleń

To informacja ile razy dana treść została wyświetlona. Wliczani są tu użytkownicy posiadające konto na platformie, jak i Ci niezalogowani, a także każda odsłona – liczy się nawet jeśli jedna osoba wyświetla treść kilka razy.

Statystyki na temat zasięgu

Do uzyskania jeszcze bardziej szczegółowych informacji, warto przyjrzeć się wskaźnikowi, jakim jest zasięg. Wskazuje on szacunkową liczbę unikalnych użytkowników, którzy weszli w interakcję z postem. W odróżnieniu od liczby wyświetleń zasięg informuje, do ilu osób dotarła dana treść. Każdy użytkownik (nieważne, ile razy wyświetlił treść) jest liczony jako jeden odbiorca. Dzięki temu możesz sprawdzić, ile razy dana publikacja została wyświetlona tylko przez jednego odbiorcę.

Oprócz wyświetleń i zasięgu do wyboru masz kilka innych wskaźników, które możesz zbadać. Są to:

  • dotknięcia adresu witryny –  liczba przejść do Twojego profilu,
  • dotknięcia w przycisk: wskazówki dojazdu,  połączenia, wiadomości SMS,  wiadomości e-mail, produktu – liczba przejść do miejsca kierowanego,
  • interakcje z postem – liczba użytkowników, którzy podjęli jakieś działanie z poziomu posta,
  • komentarze – liczba komentarzy pod danym postem,
  • obserwujący – liczba nowych obserwujących z danego posta,
  • liczba polubień – liczba polubień pod danym postem,
  • wizyty w profilu – liczba przejść z posta na profil,
  • wyświetlone filmy – liczba wyświetleń danego filmu,
  • wyświetlenia stron produktu – liczba wyświetleń oznaczonego produktu,
  • zapisania – liczba osób, które zapisały post.

Oczywiście analizę statystyk i sformułowanie odpowiednich wniosków możesz zlecić agencji marketingowej, która zapozna się z danymi, a następnie przedstawi Ci je w przystępny sposób. Jednak statystyki te są dość intuicyjne i łatwe do zinterpretowania. Na przykład dzięki wiedzy na temat ogólnej liczby interakcji dowiesz się, które posty okazały się popularne, albo które skutecznie zachęciły do dyskusji w komentarzach.

Z kolei, taki wskaźnik, jak obserwujący pozwala Ci dowiedzieć się, który post wywołał na tyle silną reakcję w użytkowniku, że aż zaobserwował on Twój profil. Podobnie jest z wizytami w profilu — tutaj otrzymujesz informację, ile osób zajrzało na Twój główny profil po zapoznaniu się z postem.

Zachęcamy Cię do systematycznego sprawdzania swoich statystyk! Dzięki nim dowiesz się, co możesz ulepszyć w swoich działaniach oraz co interesuje Twoich odbiorców.

Statystyki i korzystanie z firmowego profilu dają o wiele więcej możliwości. Dzięki nim masz stały dostęp do narzędzi, umożliwiających monitorowanie ruchu, śledzenie użytkowników, sprawdzanie przejść, zasięgu, wyświetleń, wskaźników i wyników etc.

Jak widzisz, statystyki na Instagramie można odczytać w bardzo prosty sposób i zdecydowanie warto robić to regularnie. Polecamy je każdemu, kto myśli o rozwoju swojego profilu i szuka w związku z tym sprawdzonych metod. Dzięki temu jesteś w stanie kontrolować skuteczność swojego contentu i prowadzić działania w oparciu o osiągane wyniki. Jak wiadomo, Instagram to platforma dająca twórcom wiele możliwości, o ogromnym potencjale, więc warto maksymalnie go wykorzystać.

Oceń ten artykuł
Ilość głosów: 1 średnia: 5
Kategoria: Instagram