Facebook to doskonałe narzędzie influencerskie, które jeśli jest odpowiednio prowadzone, może w krótkim czasie pomóc Ci wybić się ze swoimi propozycjami, usługami i contentem. Nieustanne aktualizacje i nowości wprowadzane przez twórców platformy sprawiają, że użytkownicy zyskują szansę na łatwe i intuicyjne prowadzenie swojej działalności i rozreklamowanie swoich produktów. Żeby jednak doszło to do skutku, muszą poznać wszelkie tajemnice Facebooka, które wbrew pozorom nie są oczywiste.

Prowadzenie konta lub grupy wymaga dużego zaangażowania i znajomości wielu tricków ułatwiających pracę influencera. Przede wszystkim musisz zachęcić potencjalnych klientów, kontrahentów czy wspólników do zapoznania się z zamieszczanymi przez Ciebie materiałami i interakcji z Tobą. Dzięki temu nie tylko dowiesz się które treści są dla odbiorców są najbardziej atrakcyjne, ale także podbije to Twoją popularność, a posty zwiększą swój zasięg. Kluczem do sukcesu jest bowiem dopasowanie się do algorytmów Facebooka. Mnogość lajków, komentarzy czy udostępnień sprawia, że Twoje konto staje się bardziej wyróżnianie, a wrzucane zdjęcia czy wpisy są chętniej promowane i pokazywane pozostałym użytkownikom. Polskie lajki wzbudzają większezainteresowanie wśród odbiorców.

Ankiety na Facebooku – po co je tworzyć?

Jedną z opcji udostępnianą przez twórców platformy jest możliwość tworzenia ankiet. Ankiety są wykorzystywane w branży biznesowej od pokoleń, dlaczego by więc tym razem miało ich zabraknąć? To doskonała forma kontaktu z obserwatorami pozwalająca nie tylko na poznanie ich opinii, ale także sprawdzenie ich aktywności wobec Ciebie. Ponadto pokażesz swoim odbiorcom, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne. Wyniki ankiet wskażą Ci nad jakimi szczegółami swojego konta musisz jeszcze popracować, w jakim kierunku poprowadzić profil i na co zwrócić uwagę. Oczywiście treść musi być dostosowana do konkretnej grupy odbiorców. W przeciwnym razie nie zdobędziesz wielu głosów, ponieważ użytkownicy nie będą zainteresowani ankietą, która odbiega od ich preferencji. Kluczem do sukcesu jest poznanie swoich obserwatorów i dostosowanie się do ich przyzwyczajeń. Nie można jednak być przy tym sztampowym. Odznacz się czymś wyjątkowym, traf w gusta swoich fanów, a z pewnością w krótkim czasie Twoje konto widocznie się rozwinie.

Wbrew pozorom tworzenie ankiet nie jest prostym zadaniem. Wszystko zależy od tego gdzie daną ankietę chcesz umiejscowić, jak ma być rozbudowana, z ilu elementów ma się składać i czego dotyczyć. Inaczej tworzy się ją bowiem na stronie Facebooka, Messengerze, grupie, a jeszcze zupełnie inny mechanizm jest podczas wrzucania ankiet na komputerze w porównaniu ze smartfonem.

Tworzenie ankiety na stronie Facebooka – instrukcja krok po kroku

Niestety w tym miejscu musimy Cię rozczarować. Do niedawna opcja ta była dostępna dla użytkowników i chętnie wykorzystywana, jednak twórcy w roku 2021 postanowili ją wycofać. Dlatego jeśli chcesz poznać opinie na swoim fanpage’u i wejść w interakcje ze swoimi obserwatorami, musisz skorzystać z alternatywnych opcji. Pierwszym rozwiązaniem jest stworzenie odpowiedniego posta, w którym zadasz swoje pytanie i zachęcisz do interakcji. Możesz poprosić odbiorców o reakcje w postaci emotikonek lub o pozostawienie swoich opinii w komentarzach. Kolejną propozycją jest stworzenie grupy, która będzie związana z Twoim fanpage’em. Tam możesz już swobodnie tworzyć ankiety, ponieważ obecnie tylko grupy facebookowe dają taką możliwość.

Jak stworzyć ankietę w grupie na Facebooku?

Metody realizacji są dwie, w zależności od tego czy ankietę tworzysz za pośrednictwem komputera czy telefonu. W przypadku smartfona wystarczy, że wejdziesz na stronę Facebooka, otworzysz docelową grupę i dotkniesz pola z napisem „Napisz coś…”. Wyświetlą Ci się wówczas różne opcje. Możesz napisać zwykły post, dodać zdjęcia, emotikony, wykresy i wiele innych. Spośród wszystkich propozycji wybierz „Ankieta”. Przejdziesz bezpośrednio do edycji, w której możesz zadać swoje pytanie i wybrać ilość i rodzaj możliwych odpowiedzi, które wyświetlą się członkom grupy. Na koniec zaznacz czy użytkownicy mogą zaznaczać więcej niż jedną opcję, czy muszą zdecydować się na jedną. Co ciekawe, możesz również dodać obrazki do konkretnych odpowiedzi, co znacznie uatrakcyjni całą ankietę i przyciągnie więcej chętnych. Zatwierdź zmiany i gotowe!

Przejdźmy teraz do tworzenia ankiet na komputerze. To stosunkowo prosty proces i bardzo podobny do powyższego opisu dotyczącego dodawania ankiet z telefonu. Oczywiście na początku należy zacząć od zalogowania się na swoje konto na Facebooku. Przejdź do pozycji „Grupy” i wybierz grupę stworzoną przez Ciebie. Na górze wyświetli Ci się pasek tworzenia nowych treści. Zwykle oznaczony jest napisem „O czym myślisz?” lub po prostu „Napisz coś…”. Kliknij w wolne pole. Ukaże Ci się wówczas ikona trzech kropek (znajduje się w prawym dolnym rogu okienka). Kliknij w nie i wybierz spośród opcji „Ankieta”. Wpisz pytanie, jakie chcesz zadać swoim fanom i następnie uzupełnij wszystkie odpowiedzi. Jeśli potrzebujesz więcej rozwiązań, kliknij ikonę zębatki. Znajdziesz tam dodatkowe opcje, które pozwolą Ci łatwiej zarządzać możliwościami dodawania odpowiedzi i stworzenia jeszcze bardziej profesjonalnej ankiety. Możesz być pewny, że Twoi obserwatorzy docenią Twój trud i zaangażowanie, co przełoży się na wyraźniejszy wzrost popularności Twojego konta.

Jak stworzyć ankietę na Messengerze?

Ponownie – nie mamy dobrych wieści. Jeśli jesteś przyzwyczajony do możliwości tworzenia ankiet na Messengerze zarówno na telefonie, tablecie czy innym urządzeniu elektronicznym, jak i przez komputer czy laptop – niestety ta opcja nie jest już możliwa. Do roku 2021 użytkownik bez większego problemu mógł stworzyć ankietę poprzez kliknięcie opcji „Więcej”. Po wprowadzeniu zmian, możliwość ta została usunięta, a użytkownicy nie mogą sprawdzić opinii lub przeprowadzić głosowania bezpośrednio na Messengerze. Jedynym rozwiązaniem jest więc zadanie pytania na komunikatorze i poproszenie o reakcje pod konkretnymi wiadomościami lub wykonanie ankiety na stronie grupy.

O czym warto pamiętać podczas tworzenia ankiet na FB?

Ankiety otwierają przed Tobą wiele możliwości, jednak nie są bez wad. Poznanie swoich odbiorców i ich opinii jest niezbędne podczas tworzenia wartościowego contentu i profesjonalnego prowadzenia swojego konta, jednak nie wszystkie pytania możesz zadać. Musisz pamiętać, że każda stworzona przez Ciebie ankieta jest widoczna dla wszystkich członków grupy. Publiczne są nie tylko opcje odpowiedzi, ale także imiona i nazwiska osób, którzy zaznaczyli konkretne odpowiedzi. Brak anonimowości sprawi, że część osób nie będzie chciała brać udziału w ankiecie, zwłaszcza jeśli pytanie będzie poruszało osobiste lub sporne kwestie.

Kolejnym ważnym aspektem, który musisz wziąć pod uwagę jest odpowiednie sformułowanie zarówno pytania, jak i odpowiedzi. Język powinien być dostosowany do konkretnej grupy odbiorców. Zbyt wyszukane słownictwo może być tak samo źle odebrane, jak niedbałe i kolokwialne. Ta sama zasada dotyczy specjalistycznych zwrotów. Muszą być dostosowane do poziomu wiedzy i umiejętności członków grupy. Tylko wtedy ich zaangażowanie będzie najbardziej intensywne.

Nie ubarwiaj na siłę swoich słów, zadaj krótkie i zwięzłe pytanie, by odbiorcy wiedzieli o co Ci chodzi i mogli szybko zaznaczyć odpowiednią odpowiedź. W dzisiejszych czasach liczy się każda sekunda i zdecydowanie więcej odbiorców odpowie na Twoją ankietę jeśli nie zajmie im zbyt wiele czasu. Dotyczy to nie tylko pytania, ale także długości, skomplikowania i mnogości odpowiedzi. Warto do każdej opcji dodać pasujący obrazek, co jeszcze bardziej skróci czas odpowiedzi, a ponadto przyciągnie uwagę.

Korzyści płynące z tworzenia ankiet na Facebooku

Choć możliwości zostały znacznie ukrócone przez twórców platformy, to jednak wciąż pozostaje opcja zrobienia ankiety na stronie grupy. Na szczęście grupy stają się coraz bardziej popularne, więc nie stanowi to większego problemu. Profesjonalna, dopracowana i trafna ankieta pozwoli Ci zmaksymalizować zainteresowanie Twoim profilem. Dzięki temu znalezienie potencjalnych klientów, zareklamowanie swoich usług czy sprzedanie swojego contentu będą znacznie wydajniejsze niż do tej pory. Wzmocni to również więzi z Twoimi odbiorcami i pozwoli na częstsze interakcje z nimi. Do tego jeśli zadbasz o lajki na Facebook – sukces masz murowany. Polubienia wybiją Twoje konto i sprawią, że zamieszczane przez Ciebie treści będą lepiej widoczne dla innych użytkowników dzięki specjalnym algorytmom platformy. Im większy zasięg organiczny (lajki, komentarze, reakcje i wszelkie interakcje), tym lepiej Twój profil wpasuje się w preferencje algorytmów. Dbaj więc o kontakt ze swoimi obserwatorami, twórz ankiety, zachęcaj do kontaktu z Tobą, a szybko zobaczysz efekty w postaci wzrostu popularności i poszerzenia grona odbiorców.

Oceń ten artykuł
Ilość głosów: 0 średnia: 0
Kategoria: Facebook